کمی صبر کنید...
مانی مبینی
بازاریابی و فروش B2G و B2B | مشاور، مدرس و مربی
متن کامل مقاله

بازاریابی و فروش با هوش مصنوعی

بازاریابی و فروش با هوش مصنوعی

حتماً این روزها در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی در مورد ابزارهای هوش مصنوعی فروش و یا فروش با هوش مصنوعی زیاد دیده و شنیده‌اید. ترکیب هوش مصنوعی (AI: Artificial Intelligence) در فرآیندهای بازاریابی و فروش می تواند به طور قابل توجهی کارایی شرکت را افزایش داده، تعامل مشتری را بهبود بخشیده و باعث افزایش در رشد درآمد شرکت شود. در این مقاله سعی می‌کنم یک نمای کلی و ساختار یافته از نحوه استفاده مؤثر شرکت‌ها از هوش مصنوعی در این حوزه‌ها ارائه دهم.

حوزه های کلیدی کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش

الف- تولید سرنخ و ارزیابی کیفیت آن

امتیازدهی خودکار به سرنخ‌ها: ابزارهای هوش مصنوعی تعاملات و رفتارهای مشتری را تجزیه و تحلیل می کنند تا سرنخ‌های با کیفیت و با پتانسیل بالا را شناسایی کنند. برای مثال، CRMهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بر اساس فعالیت‌های آنلاین خود به سرنخ‌ها امتیاز داده و به تیم‌های فروش کمک کنند تا مجموعه کارها و فعالیت‌های خود را به طور مؤثر اولویت‌بندی کنند.

تحلیل و پیش بینی: هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های انبوه قدیمی و قبلی می تواند ترندهای (محصولات پر طرفدار) آینده و رفتارهای مشتری را پیش بینی نموده و به تیم فروش کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کند.

ب- Customer Engagement

نمی‌دانم این عبارت را چطور می‌توان ترجمه کرد؛ «درگیر کردن مشتری» یا «تعامل با مشتری». برای همین ترجیح دادم آنرا به همین صورت در مقاله درج کنم. حالا هوش مصنوعی در این زمینه به ما چه کمکی می‌کند؟ در ادامه به دو مورد اشاره می‌کنم:

شخصی سازی ارتباطات: هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری برای سفارشی کردن پیام ها و پیشنهادات بر اساس اولویتها، ترجیحات و رفتارهای فردی مخاطب، بازاریابی و تعاملات شما با مخاطب را شخصی‌سازی و خاص نموده و نتیجه را به صورت کمپین‌های ایمیل خودکار یا تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی هدفمند دربیاورد.

ربات‌های چت برای تعامل بلادرنگ: پیاده‌سازی ربات‌های چت هوش مصنوعی می‌تواند از طریق ارائه پاسخ فوری به پرسش‌های مشتریان بالقوه، تولید و پرورش شبانه‌روزی سرنخ‌ها و تسهیل تعاملات، ارائه خدمات به مشتری را بهبود بخشد.

ج- اتوماسیون فرآیند فروش

ساده‌سازی کارهای اداری: هوش مصنوعی وظایف تکراری مانند ورود داده‌ها، زمان‌بندی جلسات و ایمیل‌های قابل ارسال را به صورت خودکار انجام داده و به کارشناسان فروش اجازه می‌دهد بیشتر بر فعالیت‌های استراتژیک مانند ایجاد رابطه، مذاکره و متقاعدسازی و بستن معاملات تمرکز کنند.

پیش‌بینی فروش: ابزارهای هوش مصنوعی داده های فروش را برای پیش‌بینی فعالیت‌های آتی تجزیه و تحلیل می کنند و به مدیران کمک می کنند منابع را به صورت بهینه به فرصت‌های فروش تخصیص داده و اهداف فروش را به شکل واقعی تعیین کنند.

د- تصمیم‌گیری پیشرفته

تحلیل بلادرنگ داده‌ها: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند بینش‌های آنی و بلادرنگ در مورد رفتار مشتری و روندهای بازار ارائه داده و تیم‌های فروش را قادر می‌سازند تا به سرعت تصمیمات آگاهانه بگیرند و حتی ریسک‌ها و فرصت‌های بالقوه در Pipeline فروش را شناسایی کنند.

هـ- هماهنگ‌سازی فعالیت‌های واحد فروش با واحد بازاریابی

ردیابی یکپارچه کمپین: هوش مصنوعی می تواند میزان اثربخشی کمپین را بررسی و ردیابی نموده و بازخوردهای لازم  در مورد نرخ تبدیل سرنخ را ارائه داده و از این طریق واحد بازاریابی را با واحد فروش هماهنگ کند. ضمن این که متریک‌ها و معیارهای کار را برای هر دو طرف روشن می‌کند و نشان می‌دهد که هر دو تیم در جهت اهداف مشترک کار می‌کنند.

اقدامات عملی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در فروش

۱. مناطق کلیدی برای یکپارچه سازی هوش مصنوعی را شناسایی کنید

با ارزیابی فرآیندهای فعلی فروش خود متوجه خواهید شد که هوش مصنوعی کجا می‌تواند بیشترین ارزش را برای شما ایجاد کند؛ در تولید سرنخ، تعامل با مشتری و یا اتوماسیون فرآیند.

۲. ابزارهای مناسب را انتخاب کنید

ابزارهایی را انتخاب کنید که با نیازهای کسب و کار شما همسو باشد. گزینه‌های محبوب عبارتند از Salesforce Einstein برای اتوماسیون CRM، Drift برای بازاریابی مبتنی بر مکالمه (تلفنی، سمینار، پرزنت، …) و Gong برای تجزیه و تحلیل اطلاعات درآمد.

۳. تیم خود را آموزش دهید

با برگزاری کارگاه های‌آموزشی یا آموزش مداوم در مورد فناوری‌های جدید تیم بازاریابی و فروش خود را برای استفاده مؤثر از این ابزارها آموزش داده و تقویت کنید.

۴. نظارت بر عملکرد

تأثیر هوش مصنوعی بر فرآیندهای خود را به صورت منظم تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. از معیارهایی مانند نرخ تبدیل، کیفیت سرنخ و عملکرد کلی فروش برای ارزیابی موفقیت در فرصت فروش استفاده کنید.

۵. اصلاح بر اساس بازخورد

استراتژی‌های خود را مرتباً بر اساس بازخورد تیم و همچنین بینش و بصیرتی که از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق ابزارهای هوش مصنوعی کسب کرده‌اید، اصلاح و تنظیم کنید.

نتیجه‌گیری

ترکیب هوش مصنوعی در فرآیندهای بازاریابی و فروش صرفاً به معنای استفاده از یک فناوری جدید نیست، بلکه این ترکیب برنده باعث تغییر در استراتژی کسب و کار و گردش کار فعلی برای دستیابی به نتایج بهتر است. خودکارسازی وظایف معمول پرسنل، شخصی‌سازی تعاملات با مشتریان و مخاطبان، و بهره‌گیری از دانش کسب شده از داده‌ها و … مسائلی است که باعث افزایش کارایی و اثربخشی کسب و کار و بهبود تعامل با مشتریان و افزایش در فروش شرکت می‌شود.

شاید بد نباشد به این موضوع اشاره کنم که همین مقاله نیز در مورد بازاریابی و فروش با هوش مصنوعی، به وسیله ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده و در نهایت خودم آنرا ویرایش نمودم تا سبک و سیاق کلامی خودم در ارتباط با مخاطبان در آن حفظ شود. ورود هوش مصنوعی به زندگی و کسب و کار ما به قدری با سرعت پیش می‌رود که همه ابعاد شخصی و کاری ما را احاطه نموده و زندگی و کار را برای ما راحت‌تر کند. البته همه ما تجربه ورود یک تکنولوژی جدید به زندگی و شغل ما و راحت شدن کارها را قبلاً هم دیده‌ایم؛ تلفن ثابت، فکس، کامپیوتر، اینترنت، ایمیل، تلفن همراه هوشمند و پیام‌رسانها و شبکه‌های اجتماعی و …

چه کاری از دست من بر می‌آید؟

من، مانی مبینی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و همچنین مدیریت می‌توانم با بهبود روش‌ها و فرایندهای فروش و همچنین آموزش تیم بازاریابی و فروش به افزایش درآمد سازمان شما کمک کنم. همچنین می‌توانم به عنوان منتور در پیاده‌سازی هوش مصنوعی در واحد بازاریابی و فروش همراه مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش شرکت شما باشم. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مختلف با من در ارتباط باشید.

Tags:
Related Posts
آموزش تخصصی بازاریابی و فروش سازمانی
آموزش تخصصی بازاریابی و فروش سازمانی (B2B و B2G) برای شرکت‌ها با مانی مبینی

چرا آموزش فروش سازمانی مهم‌تر از همیشه شده است؟ در دنیای رقابتی امروز، دیگر نمی‌توان با تکنیک‌های سنتی و عمومی،…

تحول دیجیتال در بازاریابی ایران
تحول دیجیتال در بازاریابی ایران

راهنمای جامع ادغام هوش مصنوعی و متاورس برای افزایش چشمگیر فروش مقدمه: چالش بازاریابی سنتی و ضرورت تحول دیجیتال چرا…

Write a comment