راهکارهای فروش به دولت (B2G): افزایش موفقیت در مناقصات و قراردادهای دولتی
بسیاری از صفحات اینترنتی و شبکههای اجتماعی که در خصوص توسعه کسب و کار و بازاریابی و فروش، اقدام به تولید محتوا میکنند به بخشهای بزرگ بازار شامل بازار مصرف کنندهها (B2C) و یا بازار هدف شرکتها (B2B) میپردازند و از این حیث به جویندگان علم و علاقمندان به رشد و توسعه در این حوزهها آموزش میدهند. با توجه به گستردگی و بزرگی جامعه این بازارها (هم در سطح مشتری و هم در سطح فروشنده) این آموزشها بسیار لازم و پسندیده است. لیکن با توجه به اینکه سازمانها و شرکتهای دولتی نیز مصرف کننده کالاها و خدمات مختلف در حجم بسیار بزرگ بوده و هر روزه در حال خرید اقلام گوناگونی هستند و بنا به دلائل دیگری منجمله تهیه کالا و خدمات با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتر و از همه مهمتر جلوگیری از مفاسد اقتصادی از روالهای خرید و تدارکات متفاوتی تبعیت میکنند، این بخش مهم از بازار (که اصطلاحاً به آن B2G گویند) از دید بسیاری از مدرسان، مشاوران و اساتید (عمداً یا سهواً) مغفول مانده است. به همین دلیل بنده سعی میکنم در این وبسایت به این بخش از بازار توجه بیشتری داشته و آموزش فروش در سطح دولتی و حکومتی را در اولویت بالاتری قرار داده و بیشتر به آموزش بازاریابی و فروش B2G بپردازم. همانطور که میدانیم علیرغم این که این بخش از بازار از وسعت کوچکتری برخوردار است، اما حجم فروش و معاملات در این بازار بسیار بزرگ و خیرهکننده است و به همان اندازه تعداد افراد تصمیمگیر بیشتر بوده و روالهای خرید نیز پیچیدهتر است.
همین موضوع در مورد مهارتهای ارتباطی مورد نیاز برای توسعه کسب و کار B2G (شامل متقاعدسازی، فن بیان، اتیکت و سایر مهارتهای نرم) نیز صدق میکند و تلاش دارم که در این موضوعات نیز مطالبی را عرضه کنم.
اهمیت بازار B2G
بازار B2G یا Business-to-Government، بخشی از بازاریابی و فروش سازمانی است که در آن شرکتها، محصولات و خدمات خود را به نهادهای دولتی ارائه میدهند. این بازار اگرچه از نظر تعداد مشتریان محدودتر است، اما حجم معاملات آن بسیار قابلتوجه و اغلب بزرگتر از بازار خصوصی است. در اتحادیه اروپا، ۱۳.۶٪ از GDP صرف مناقصات عمومی میشود، و در ایالات متحده نیز این عدد بین ۱۴ تا ۲۰ درصد متغیر است .
ویژگیهای خاص فروش B2G – چرا باید روی آن تمرکز کنیم؟
۱٫ حجم بالای قراردادها
سازمانهای دولتی بهصورت سالانه میلیاردها دلار هزینه میکنند، که درآمد عظیمی برای تأمینکنندگان حرفهای فراهم میآورد .
۲٫ فرآیندهای رسمی و شفاف
مناقصات در قالب RFP و RFQ و RFI صورت میگیرند و منتشر میشوند؛ لذا پیروی از مقررات و اصول قانونی و مستندسازی دقیق بسیار ضروری است.
۳٫ رقابت محدود اما حرفهای
رقبای فعال در این حوزه اغلب شرکتهای بزرگ و با سابقه هستند؛ بنابراین، ارائه پیشنهاد حرفهای و داشتن تجربه و سابقه کافی، عامل تمایز و برد مناقصات و خریدهای دولتی محسوب میشود.
۴٫ مهارت بالای ارتباطی و شبکهسازی
موفقیت در B2G نیازمند توانایی در متقاعدسازی، فن بیان، تعامل با سازمانها، حل چالشهای اداری و رعایت اتیکت حرفهای است.
چهار گام کلیدی برای موفقیت در فروش B2G
- تحلیل دقیق نیاز سازمان دولتی: بررسی جزئیات RFP و شناسایی نیازهای اصلی نهاد تصمیمگیرنده
- تدوین و آمادهسازی پروپوزال و پیشنهاد حرفهای: نوشتن پیشنهاد با بیان ارزش، تضمین کیفیت، زمانبندی پروژه و مستندات قانونی
- مدیریت فرآیند مناقصه: اطلاع از مراحل بعدی و آمادهسازی برای جلسه احتمالی پرسش و پاسخ
- ارتباط پایدار پس از قرارداد: ارائه گزارشات دورهای، توجه به بازخورد و آمادهسازی برای مناقصههای آتی
اگر شما هم در شرکت خود نیاز دارید تیم بازاریابی و فروش را منطبق با این بازار پر درآمد پرورش داده و هماهنگ کنید، من آمادهام تا با آموزش، فرهنگسازی و کوچینگ به تیم شما کمک کنم. همین حالا برای دریافت مشاوره رایگان با من تماس بگیرید.
جهان فروش سازمانی (B2B) پر از داده، تحلیل، و پیشبینی است؛ اما واقعیت این است که بزرگترین تغییرات، اغلب از…
چرا آموزش فروش سازمانی مهمتر از همیشه شده است؟ در دنیای رقابتی امروز، دیگر نمیتوان با تکنیکهای سنتی و عمومی،…